Algarve

12 september 2018 - Ourique, Portugal

Onderweg naar de Algarve, of Al Garbh, zoals de Moren deze streek noemden, is het landschap dor en droog. We hebben een rit van 244 km te gaan, en stoppen als eerste in Viana do Alentejo. In dit stadje ligt een kasteel tegen de heuvel dat wel een mini Carcassonne lijkt. Binnen de muren staat een kerk in Manuelstijl.

In Beja, dat bij de Romeinen Pax Julia heette, staat een mooi kasteel en een Visigotische kerk.  In het Convento de Nossa Senhora zien we een barokke kapel. De bijbehorende tot museum omgedoopte kloostergangen waar de non Mariana leefde,  werden beroemd door de liefdesbrieven die zij aan haar minnaar Comte de St Leger schreef. Deze werden in 1669 als boek uitgegeven.

's Middags stoppen we in Silves, om de Se te bekijken, (die is natuurlijk gesloten) en het Moorse kasteel. Hier woorden de gouverneurs van de streek. Er is een cisterne die de stad nog tot in 1990 van water voorzag!

Langs de sinaasappelplantages rijden we tot de camping in Lagos.