Besancon.

6 februari 2019 - Besançon, Frankrijk

We rijden verder zuidwaarts langs de Moezel, die hier een woeste kronkelende bergbeek wordt. We genieten van het besneeuwde landschap: beboste uitlopers van de Vogezen. Hier komen we in het stroomgebied van de Doubs, waarvan we de mysterieuze met legenden omgeven bron al eerder bezochten. We nemen we de camperplek in Besancon.

Deze oude stad ligt in een lus van de Doubs. Boven de stad uit torent de citadel van Vauban.  Ook in de stad kom je vestingwerken tegen. Het centrum is schoon en goed onderhouden, en gezellig. We komen er graag nog een keer terug, want er is veel te zien. Van een Romeins theater en triomfboog, tot middeleeuwse woningen en paleizen, renaissance gevels, prachtige doorkijkjes.  Ook de St. Jean kathedraal is bijzonder mooi, met een astronomisch uurwerk, grafmonumenten en een uniek rond 11e eeuws altaar.

Natuurlijk behoren het geboortehuis van Victor Hugo en het paleis van Granvelle zeker ook tot de bezienswaardigheden. In het paleis is nu een klokkenmuseum.

Morgen gaat de reis verder naar het zuiden.

1. Petra:
    6 februari 2019
    Dat is zeker mooi. Heb je toch weer een reden om terug te gaan. 😉
  2. Onno Netscher:
    7 februari 2019
    Hier waren wij vorig jaar ook enkele dagen, lekker gefietst langs de Doubs en op de fiets helemaal naar boven gegaan. Een heel leuke plaats met dito terrasjes, maar wel in het centrum. geniet ervan