Bourg en Bresse.

7 februari 2019 - Bourg-en-Bresse, Frankrijk

De zon heeft plaats gemaakt voor de een grijze dag; ook dat kun je verwachten op een winterreis. In de uitlopers van de Jura, waar we vanmorgen doorheen reden, was nog verse sneeuw gevallen. Het uitzicht was beperkt door de wolken, maar toch mooi en een beetje geheimzinnig.

Bourg en Bresse is de hoofdstad van de Ain. Het is vooral beroemd vanwege de kippen, en het klooster van Brou. Dit klooster met praalgraf van Filibert de Schone en Margaretha van Oostenrijk bezochten we al twee keer eerder, nu willen we naar de kathedraal in het historisch centrum.

De Notre Dame heeft een renaissance entree, maar is van binnen gotisch. Ze dankt haar naam aan de zwarte madonna, die in een neogotisch altaar staat opgesteld. De koorbanken zijn voorzien van prachtig houtsnijwerk, en er is nog een glas-in-lood raam dat de revolutie heeft overleefd.

In het centrum staan 15e en 16e eeuwse woningen, en een eenzame gotische poort van een verdwenen klooster. Deze missen wel de liefdevolle aandacht en wat restauratie. Kijk af en toe omhoog hier naar bijzondere oude gevels!

1. Marion:
    8 februari 2019
    Mooi. Je zou zo een reisgids kunnen zijn Marleen!