Caceres.

24 februari 2020 - Cáceres, Spanje

Dit is weer een lange reisdag, dus er blijft geen tijd over om te bezichtigen. We rijden nog lang door het akkerbouwgebied van Castilië. Op de hoogspanningsmasten nestelen ooievaars.

Voorbij Salamanca wordt het landschap ruiger. Rotsen, gestapelde muurtjes, kurkeiken. We gaan naar de Extremadura. We passeren de tweede grote rivier die naar Portugal stroomt: de Taag.                                                                                                   Caceres, waar we vandaag overnachten, is Unesco Werelderfgoed. Het is een ommuurde stad, waar in de binnenstad vogelbeschermingszones zijn. De dieren nestelen in de oude torens.                                                                                                                                     De kathedraal van Sta. Maria is vijftiende eeuws, en gotisch. Het Veletaspaleis, nu een museum, dateert uit het Almohadenkalifaat. (Berberdynastie uit de twaalfde eeuw) Onder het paleis is een Aljibe, een Moorse waterput, die je je moet voorstellen als een gewelf met pilaren, waar het water werd opgeslagen.

Er zijn nog tal van mooie oude huizen, dus wij willen hier zeker een keer terugkeren.

Morgen gaat de reis naar Portugal.

1. Bas en Gisela Bouwman:
    24 februari 2020
    Mooi die beschermings zone voor vogels!
  2. René Janson:
    24 februari 2020
    in 2004 zijn we ook in de Extramadura geweest eveneens op weg naar portugal. Schitterend natuurgebied met wilde gieren. We overnachtten toen in Alcántara. "Overal klepperen de ooievaars" staat in ons verslag. "In Monfragüe, Arabisch kasteel van rond 811 na Chr. huizen in de rotspleten en holen de Spaanse keizeradelaars. Enorme vogels die onder ons aan- en afvliegen" Dus zeker bezoeken op de terugweg?
  3. Marleen van der Drift:
    25 februari 2020
    Lekker genieten.
  6. Onno Netscher:
    10 maart 2020
    EEn stuk van Extramadura hebben wij samen opgereden maar Caceres en verder is voor ons nieuw terrein, ik ben benieuwd wat er verder komen gaat