Estoi, Tavira.

12 maart 2020 - Tavira, Portugal

We maken een busexcursie naar Tavira, in de oostelijke Algarve. Onderweg is er een koffiestop in de Pousada (staatsherberg) van Estoi. In 1840 liet de Conde de Cavalhal een ouder paleis (dertiende eeuw) in neorococostijl restaureren. Er is een grote tuin met trappen, fonteinen, beelden en een grotto. In de salon drinken we koffie met gebak. Het landschap onderweg is heuvelachtig, met veel kurkeiken en steeneiken. Maar ook stenige lapjes grond, ommuurd met gestapelde stenen. Hier werd lang geprobeerd om toch een beetje tarwe en groenten te verbouwen.

Tavira is een kleine stad met meer dan dertig kerken, daarom wordt het wel het Rome van de Algarve genoemd. De rivier Gilao deelt de stad in tweeën, een brug met Romeinse fundering is geliefd bij schilders. Met een toeristentreintje rijden we eerst naar de zoutpannen, waar al sinds de Romeinse tijd zout wordt gewonnen. Dit zout is van goede kwaliteit, omdat het water deel uitmaakt van een natuurgebied. Dan door de kleine steile straatjes naar het Moorse kasteel op de heuvel. Hier kunnen we even rondlopen, er is een mooi parkje met uitzicht op de rivier en de stad. Een klooster op de heuvel is nu een pousada, en op de watertoren daar heeft men een camera obscura aangebracht. In het kerkje op de heuvel liggen de zeven ridders die de stad op de Moren moesten heroveren in 1242.

Na de lunch wandelen we nog even rond, en bezoeken we de kerk van O.L.V. van Hulp, waar prachtig houtsnijwerk uit de barok is te bewonderen. Vaak behoren de altaren toe aan een broederschap, en het was dan ook een kwestie van prestige om het mooiste altaar te laten maken.

Morgen vertel ik nog verder over Tavira.

1. Jos:
    12 maart 2020
    Ga nu ook naar het ankerstrand.
  2. Bas en Gisela Bouwman:
    13 maart 2020
    Weer mooie foto’s
  3. K en L Kleywegt:
    13 maart 2020
    Prachtige foto,s weer, genieten.