Evora.

26 februari 2020 - Évora, Portugal

De stadswandeling in Evora begint bij de Franciscaner kerk. Voordat je er binnengaat zie je iets lager het oude koninklijk paleis liggen. Hoger tegen de heuvel klitten de witte huizen tegen elkaar; daar steekt de kathedraal of Sé zoals hij in Portugal heet (zetel van een bisschop) bovenuit. De meeste mensen komen speciaal voor de kapel van de beenderen, die de monniken bouwden van menselijke botten. Op de latei boven de poort staat: wij beenderen wachten hier op de jouwe.

Het middelpunt van de stad is het Praça do Giraldo, genoemd naar Gerard Zonder Vrees, die de stad in 1156 op de moslims veroverde. Hier dronken we koffie, met lokale versnaperingen.

Door een smalle straat met veel souvenirwinkels (schoenen, servies, schorten, alles van kurk) wandelen we richting kathedraal. Eén van de huizen is een deel van de Romeinse stadsmuur, kijk dus niet alleen in de etalages!

Voorbij de kathedraal ligt het een klein park, de tuin van Diana. Ook dit park is gebouwd op de Romeinse muur. Je hebt er een uitzicht over de wijde omtrek. Het park is genoemd naar de resten van een Romeinse tempel, die de eeuwen heeft getrotseerd. Aan de andere kant ligt een klooster dat nu een Pousada is, een staatshotel.

We nemen afscheid van de uitstekende gids, en lopen zelf nog even naar de kathedraal. Die heeft een bijzondere lantaarn, een soort vroege koepel, uit de dertiende eeuw. Heel zeldzaam is het  vijftiende eeuwse beeld van een zwangere Maria, zo mocht zij niet afgebeeld worden.

In de stad zijn er veel leuke eetgelegenheden. Zoals op veel plaatsen in Portugal serveert men ook hier stokvis. Toch eens proberen!

1. Bas en Gisela Bouwman:
    26 februari 2020
    In gedachten lopen we weer even in Evora en zien al die botjes weer voor ons. Dat was toen even wennen!
    Geniet van jullie reis verder!
  2. K en L Kleywegt:
    27 februari 2020
    En heb jullie al stokvis gegeten? Volgens mij is het erg zout.
    veel plezier verder.
  3. Marleen van der Drift:
    28 februari 2020
    De vorige keer in Portugal hebben we stokvis gegeten, op verschillende manieren klaargemaakt. Dan is het niet meer zout.
  4. Petra:
    27 februari 2020
    Eng dat gebouw van die botten. Hier sneeuwt het.
    Gelukkig kun je weer meelopen Marleen.
  5. Onno Netscher:
    10 maart 2020
    Interesant allemaal en van die stokvis, jaren geleden (rond 1980) ooit in Porugal eens gegeten, ik was toch al niet zo'n visliefhebber, maar sindsdien voorgoed genezen. Hoie wa jouw of jullie ervaring?