Fado.

29 februari 2020 - Praia da Luz, Portugal

De eerste dag op de camping in Luz hebben we klusjes gedaan en in de zon gezeten. Vandaag is het overal in Portugal code geel, al valt dat in de Algarve mee; alleen wat motregen. Aan de oceaankust, het surfparadijs, is het nu gevaarlijk.

Deze morgen zijn de kampeerders te voet of met de fiets naar Luz geweest; een vissersdorp hier drie kilometer vandaan. De stranden in de omgeving zijn beroemd, daarover een andere keer meer. Gelukkig zijn er twee zwembaden op de camping, ook één overdekt.

Vanavond is er een diner en Fado voorstelling. De betiteling Portugese smartlap maakt sommige mensen huiverig voor de muziek, maar het is meer dan dat. De naam komt van fatum, noodlot, en de onderwerpen lopen uiteen van liefdesverdriet, dood, afscheid van de emigranten die veelal een beter leven zochten in Zuid-Amerika. Toch is er ook steeds weer een blijheid en feeststemming, waardoor je vanzelf gaat meedeinen. De eerste liederen ontstonden in het begin van de negentiende eeuw in Lissabon. De universiteitsstad Coïmbra heeft haar eigen stijl, gezongen door studenten. Tegenwoordig kun je Fado met allerlei instrumenten begeleiden. Oorspronkelijk gebruikt men alleen de twaalfsnarige Portugese gitaar met peervormige kast.

1. Petra:
    29 februari 2020
    Fado is erg mooi ik hoop dat jullie gaan genieten.
  2. Mariëlle:
    waren jullie ook in Coimbra? veel plezier in Portugal
  3. Marleen van der Drift:
    29 februari 2020
    Anderhalf jaar geleden hebben we door heel Portugal gereden, toen waren we ook in Coïmbra, en hebben daar een Fado avond bijgewoond.
  4. Bas en Gisela Bouwman:
    Prachtig die Fado’s
  5. K en L Kleywegt:
    2 maart 2020
    Ja het is heerlijke muziek.
  6. Onno Netscher:
    10 maart 2020
    fijne muziek Fado, geniet van jullie reis