Vertraging

13 augustus 2018 - Reykjavík, IJsland

Een betrekkelijk korte vlucht van Schiphol naar Reykjavik, en dan nog even de stad in vanmiddag; dat was het oorspronkelijke plan. Op Schiphol ontmoette ik een van de amazones die met mij gaat paardrijden overmorgen. We lazen al gauw dat onze vlucht vertraagd was: in plaats van 12.25 werd het uiteindelijk ruim 16.30.

Eenmaal geland namen we de bus naar Reykjavik. Een ruig landschap met veel rotsen, en bergen in de verte. We zagen de stoomwolken opstijgen van de blue lagoon, de beroemde thermen van IJsland. Bij het busstation stapte ik over op een andere lijn om naar het pension te gaan. Inmiddels was het te laat ( half negen) om op zoek te gaan naar een restaurant, maar de keuken van mijn pension is ruim voorzien: ik heb gauw een eenvoudige pasta pesto gekookt, thee gezet en kreeg een appel van een paar aardige Fransen die hier logeren.

Morgen ga ik toch een beetje de stad verkennen. Ze ligt aan een baai met zes eilandjes. Er stroomt een onbevaarbare rivier die rijk is aan zalm. De berg Esja beschermt de stad tegen de koude noordenwind. Ook in Reykjavik is er geothermische activiteit, daardoor is de Laugavegur ( een winkelstraat) zelfs midden in de winter ijsvrij.

Om 5 uur staan we met zijn allen (er komen nog meer ruiters) bij het busstation om naar de boerderij te gaan waar de paarden op ons wachten.

1. Petra:
    13 augustus 2018
    Geweldig Marleen wat een avontuur. Ik had ook een avontuur met mijn kleinzoon van de hoogste glijbaan bij aquadroom maaseik. Pff . Veel plezier met paardrijden.