Ardenica, Berat en Apollonia.

25 mei 2016 - Radhimë, Albanië

Wat hebben we weer veel gezien vandaag! We hebben een andere chauffeur, maar dezelfde Bruno (onze gids) brengt ons naar Apollonia; een Griekse kolonie waarvan een deel al in de dertiger jaren van de vorige eeuw werd opgegraven door Franse archeologen. O.a. Cicero heeft hier gewoond.
Vriendelijke honden volgen ons langs de ruïnes die bovenop een heuvel liggen.
In de Byzantijnse tijd werd er een kerkje bij gebouwd, maar later werd de stad verlaten. In het museum zijn voorwerpen te zien die er werden opgegraven.
Dan naar Ardenica, een klooster op een 250 m hoge heuvel. Het dateert uit 1280 en was het eerste Byzantijnse klooster in Albanië. Skanderbeg trouwde hier met zijn geliefde. Het interieur is prachtig maar mag niet gefotografeerd worden.              Het oude deel van Berat is Unesco Werelderfgoed. Het wordt de stad met duizend vensters genoemd, maar volgens de gids moet dat zijn: vensters boven elkaar. Een brug uit 1780 verbindt de twee delen van de stad. Na een heerlijke lunch zien we in het voormalige islamitische stadsdeel de koningsmoskee en de vrijgezellenmoskee. We mogen in het gebedshuis van de Bektashi kijken; een mystieke soefie-orde, er zijn fresco's en een mooi plafond.
Taxi's brengen ons naar de citadel, over een smalle, zeer steile weg. Dit is de grootste citadel van Albanië, er wordt nog steeds in gewoond. In de kleine kathedraal van de heilige maagd Maria hangt een bijzondere collectie iconen, met als hoogtepunt werken van de schilder Onufri uit de 16e eeuw.
Vervolgens wandelen we langs ruïnes van moskeeën, een badhuis en paleis naar de plaatsen waar je een schitterend uitzicht hebt over de stad en de bergen.

We nemen weer de taxi naar beneden en rijden naar de camping. Onze chauffeur doet dit al toeterend en haast zonder te remmen ( behalve een keer: om door zijn raampje sinaasappels te kopen). Morgen naar een nieuwe stek : Sarandë. De laatste stop in Albanië!