Hendrik de Zeevaarder.

5 maart 2020 - Albufeira, Portugal

Vandaag verhuizen we naar een camping vijftig kilometer oostelijk: Albufeira. Daarover later meer. Ik wil nu een aanvulling geven op mijn verhaal over de Kaap.

Allereerst de legende van de heilige Vincent. Hij werd gevangen genomen tijdens de christenvervolgingen onder Diocletianus. De verhalen gaan over martelingen die hij overleefde dank zij hulp van engelen. Uiteindelijk stierf hij en werd in een klein bootje gelegd dat op zee wegdreef. Twee raven waakten bij hem, tot hij aan wal kwam bij de Kaap. Tot vandaag blijven er steeds raven de wacht houden.

Hendrik de Zeevaarder was de zoon van de koning van Portugal, maar hij was geen troonopvolger. Samen met zijn broers veroverde hij Ceuta in Marokko, het rijke eindpunt van de Afrikaanse karavanen. Later verzamelde hij kundige mannen om les te geven in navigatie. Hij richtte een zeevaartschool op bij Sagres. Hier studeerde o.a. Gil Eanes, die later vanuit Lagos Kaap Bojador in West-Afrika zou ontdekken. Deze reizen waren voor die tijd waagstukken, want in de Christelijke wereld werd aangenomen dat de aarde plat was, en aan de rand kon het water kokend heet zijn, bewoond door monsters. Je kon ook van de aarde afvallen.

Hendrik stierf in 1460. Zijn school was een succes, en was de basis voor latere tochten naar Kaap de Goede Hoop.

1. Wilhelmien Bovy:
    5 maart 2020
    Mooi verhaal weer! Mooie fotoos weer! Geniet maar weer lekker verder daar.Gr wilhelmien
  2. Marjan en Rob:
    5 maart 2020
    Interessante verhalen en mooie foto’s Marleen. Geniet en veel plezier. Groeten, ook aan Noël.
  3. Bas en Gisela Bouwman:
    6 maart 2020
    Weer een interessant verhaal
  4. Bas en Gisela Bouwman:
    6 maart 2020
    Alweer een interessant verhaal
  5. K en L Kleywegt:
    9 maart 2020
    Ik vond paard en wagen heel interessant.