Gjirokaster

27 mei 2016 - Sarandë, Albanië

Een bustocht naar Gjirokaster vandaag, een van de oudste steden van het land en Unesco Werelderfgoed. De zon schijnt op de bergen, zodat we een prachtig uitzicht hebben.Bij een dorpje met de grootse naam Mesopotam ( het ligt tussen twee rivieren ) stappen we even uit om het Byzantijnse kerkje van Shen Kollit, Sint Nicolaas, te bekijken. We mogen zelfs binnen, wat heel bijzonder is, want het is al zes jaar gesloten wegens restauratie, waar geen geld voor is.
Een weg door de bergen met bossen en beekjes, schaapherders en een pas tussen woeste rotsen. Jammer dat er geen plaats is voor fotostops. Boven op de pas brengen herders te paard hun kudde naar de zomervelden. Verderop in het dal passeren we het beroemde cannabisdorpje Lazarat. Tot een paar jaar geleden hadden de bewoners hier de akkers vol en daar leefden ze goed van!
Gjirokaster kent al bewoning sinds de steentijd. Het kleeft als een kudde geiten tegen de steile helling. We moeten weer met taxi's naar de vesting, die de vorm van een schip heeft en de wijdse vallei beheerste vanaf de Byzantijnse tijd. Later waren hier de Ottomanen de baas, natuurlijk ook de beroemde Ali Pasha.
Tot in de communistische tijd waren de grimmige kerkers onder het kasteel in gebruik.In de stad werden Enver Hoxha en Ismael Kadare, de Nobelprijswinnaar voor literatuur geboren.In Hoxha 's huis is nu een etnografisch museum, gebouwd en ingericht als een Ottomaanse woning.Veel moderne huizen hebben nog dezelfde indeling : beneden de auto in plaats van de paarden, daarboven de woonvertrekken. Boven de deur hangt een geitenschedel of zelfs een pluchen beertje om het boze oog af te wenden. Alleen de 500 kilo zware stenen daken worden niet meer gemaakt.Na de lunch rijden we naar de ijskoude bronnen van Syri i Kalter. Een bijzonder karstverschijnsel waardoor een enorme hoeveelheid water uit een nauwe en diepe gang omhoog geperst wordt. Het water heeft een diepblauwe kleur die harmonieert met de libellen die er zweven. We passeren een Romakampje. Ook zij worden hier getolereerd, volgens de gids zijn er geen problemen met diefstal. Zij leven van bedelen en plastic recycling. Nog een laatste avond in Albanië! Straks routebespreking, want morgen gaan we met de ferry naar Corfu.