Ljubljana

5 mei 2016 - Ljubljana, Slovenië

Het regende vanmorgen, maar voor we vertrokken naar de stad scheen de zon alweer. De bus bracht ons naar het stadscentrum, waar we uitstapten bij het mooie Kongresniplein. Van hieruit hebben we door het oude centrum gewandeld.

We zagen barokke en Jugendstil gebouwen links en rechts van de rivier Ljubljanka. Boven de stad uit torent de burcht, het geheel doet wat denken aan Salzburg, maar dan intiemer.
De stad is schoon, gezellig en de mensen zijn vriendelijk.

We aten een van de beroemde stoofpotjes ( 5 euro) en gingen vervolgens aan boord van een rondvaartboot om de stad vanaf het water te bekijken. Zo zie je de drakenbrug en ook de uit drie delen bestaande Tromostovjebrug, naast de enorme roze Franciskanerkerk Maria Boodschap.
Vanmiddag gingen we met de funicula naar het kasteel, waar we een leuke rondleiding kregen. Jonge acteurs speelden belangrijke personen uit de geschiedenis van de stad.
Zo waren er Romeinen, een drakendoder, een graaf en soldaten van Napoleon. Daarna beklommen we de toren voor een schitterend uitzicht over een derde van Slovenië. Volgens onze gids toch.
Een stuk taart ging er daarna prima in om weer op krachten te komen.

Morgen gaat de reis verder naar Kroatië.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Saskia: