Navajas.

6 maart 2019 - Navaixes, Spanje

Het plaatsje Navajas is maar klein, het heeft ongeveer zeshonderd inwoners. Toch is het druk bezocht in de zomer, zodanig dat er een grote parkeergarage is gebouwd voor de toeristen. Er komen ook jonge bruidsparen uit de omgeving. Hier vertelt men namelijk de tragische geschiedenis van de Salto de la Novia, de Sprong van de bruid. Wij wandelen vanmorgen met Spaanse gids Christina naar de watervallen.

Het was gebruikelijk dat een jonge man met zijn bruidje over de waterval sprong, om zich te verzekeren van een gelukkig huwelijksleven. Bij Sarah en Luis liep dat fout; zij stortte 60 meter in de diepte, en hij pleegde daarna zelfmoord.

Door het dal bij het stadje stroomt de rivier de Palancio. Er komen ook tal van bronnen uit de kalkstenen rotsen, en twee watervallen.

In het plaatsje staat een iep die bijna vierhonderd jaar oud is: hij is verkozen tot meest bijzondere boom van Spanje. Een aantal mooie negentiende eeuwse villa's herinneren aan de tijd toen mensen hier kwamen kuren in de mineraalbaden.

1. Onno Netscher:
    10 maart 2019
    ziet er leuk uit, wij gaan het ook beleven