Nidalsbreen en Urnes

12 juni 2017 - Lærdal, Noorwegen

Het is maar een korte rit naar de volgende camping in Laerdal, maar we zijn de hele dag op pad! Met de groep gaan we als eerste naar het gletsjermuseum van Nidalsbreen. Dat ligt maar een paar kilometer voorbij onze camping.
Eerst zien we een compilatie van foto's die betrekking hebben op deze gletsjer. Dan gaan we de tentoonstelling door, die weer net anders is dan in Briksdal. Behalve de gletsjer gaat het ook over planten, dieren, en de mensen die hier woonden door de eeuwen heen.
Weer buiten klauteren we over rotsblokken, beekjes en ladders naar de schokkend blauwe gletsjerstong. Een inspannende tocht met als beloning een fantastisch uitzicht!
Verderop richting Laerdal nemen we de afslag naar Solvorn, een smalle bochtige weg. We laten de camper achter in het haventje en nemen de ferry naar Urnes, daar klimmen we weer heuvelopwaarts naar de oudste stavkirke van Noorwegen.
Een meisje met een enorme oude sleutel laat ons binnen en leidt ons rond.
Wat een juweeltje!
Gelukkig zijn we op tijd terug voor de laatste ferry, want onze camper staat aan de overkant. Nog een oversteek over de Sognefjord en we zijn op de camping.

1. René Janson:
    12 juni 2017
    Voor ons feest der herkenning, dit reisverslag. Noorwegen is echt byzonder mooi! Leuk om weer eens terug te zien
  2. Jacky:
    13 juni 2017
    Prachtig! Vooral dat houtsnijwerk. Mooie foto´s!
  3. Frans Piets:
    13 juni 2017
    heel mooie foto's, jullie zullen wel ogen tekort komen,gr. Thea.
  4. Onno Netscher:
    13 juni 2017
    Wij staan nu in Marseillan Plage naast een vrouw die dolgraag nog eens naar Noorwegen wil, maar haar man is net als Jeanne een Mediterraan typje, dus zij stelde mij al voor om samen te gaan. Voor mij misschien de enige kans nog eens die kant op te gaan. Het blijft geweldig. Veel plezier verder