Tirana en Krujë

20 mei 2016 - Tirana, Albanië

Excursie met de bus vandaag; we vertrekken op tijd, want er is veel te zien. De Albanese gids heet Bruno, hij heeft kunstgeschiedenis gestudeerd in Hamburg.
We rijden naar Krujë, dat op 500 m hoogte tegen een steile berg ligt. In deze strategische plaats werd de nationale held Skanderbeg geboren in 1405. Hij was de zoon van een lokale vorst. In zijn jeugd was hij zoals toen gebruikelijk een soort gijzelaar aan het Ottomaanse hof. Hij werd moslim en kreeg een militaire opleiding. Tijdens een veldslag tegen de Hongaren deserteerde hij. Hij riep een vrij Albanië uit, bestreed de Turken, werd weer christen, en regeerde vanuit Krujë tot 1468.
De resten van zijn burcht kijken uit tot over de Adriatische Zee.
We lopen langs het Skanderbeg Museum dat gebouwd werd door de dochter van Hoxha, en komen bij het Etnografisch Museum. Dit is de 17e eeuwse villa van de Ottomaanse familie Toptami, die is ingericht met originele meubels, kleding en werktuigen.Als we teruglopen naar de bus door de 17e eeuwse bazaar begint het te regenen.We zien Tirana door een waas van regen. De communistische flats zijn in vrolijke kleuren geverfd door oud-burgemeester Edi Rama. Een miljoen inwoners van Tirana lijken allemaal in de file te staan!
Na de lunch op een (gelukkig overdekt ) dakterras wandelen we onder onze paraplu's langs de bezienswaardigheden. De boulevard die Mussolini liet aanleggen voor parades, protserige communistische gebouwen, de verboden wijk Blloku met het vervallen huis van Hoxha. Zijn mausoleum, de piramide met de klok van de vrede, en het Postblloku checkpoint met bunker, mijnstutten uit een strafkamp en stukje Berlijnse muur. Heel mooi is de Et'hem Beymoskee uit 1789. We mogen even naar binnen vóór het vrijdaggebed.
In het Nationaal Historisch Museum doorlopen we de hele geschiedenis van Albanië. Er is te weinig tijd om alles te zien maar door Bruno's uitleg krijgen we toch een goed beeld, al is het soms iets gekleurd door nationale trots. Maar dat is hem vergeven. De regen lijkt wat minder als we weer naar de camping rijden.
Morgen een vrije dag en het uitgestelde verjaardagsfeest!

1. Frans Piets:
    21 mei 2016
    mooi verhaal met prachtige foto,s, Marleen en Noel, bedankt. Weer wat opgestoken over Albanie.