Tours.

18 februari 2020 - La Ville-aux-Dames, Frankrijk

Langs de Loire loopt een prima fietspad, daarover fietsten Noël en ik vandaag naar Tours. We passeerden het kasteel waar Jeanne d'Arc werd ontvangen door Karel VII. Even verderop staat de gotische St Gatienkathedraal, waar in het koor nog ramen bewaard zijn uit de dertiende eeuw. Het grafmonument van de zoontjes van Karel VIII is ontroerend, misschien bleef het daarom gespaard tijdens de Revolutie.

In Vieux Tours aten we de specialiteit van de stad:Rilettes. Met een glaasje Vouvray erbij natuurlijk.

Daarna wandelden we door de smalle straatjes met vakwerkhuizen naar de neoromaanse Martinusbasiliek, om het graf van de heilige in de crypte te zien. Van de oorspronkelijke basiliek is alleen de Charlemagnetoren over, waar Luitgard (een van de vrouwen van Karel de Grote) is begraven.

Later in de middag maakten we kennis met onze reisleiders: Jan en Marianne.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacky:
    19 februari 2020
    Leuk en interessant verhaal, fijn weer "er bij" te zijn! Een beetje mee op reis.
  2. K en L Kleywegt:
    19 februari 2020
    Herkenbaar, wat ons van Tours op viel was de kleding, zo op en top chic.
  3. Marjan en Rob:
    19 februari 2020
    Heerlijk weer de verhalen van een nieuwe reis van je te lezen Marleen. Dat wordt de komende weken weer genieten. Heel veel plezier, ook aan Noël.
  4. Bas en Gisela Bouwman:
    19 februari 2020
    Weer allerlei wetenswaardigheden! Goed hoor!
  5. Onno Netscher:
    10 maart 2020
    Eindelijk ben ik weer zo ver om jullie reisverhaal te gaan volgen, sorry dat ik er eerder niet aan toe kwam, maar leuk om weer even mee te genieten van de dingen die wij veelal zelf ook hebben gezien en meegemaakt. Tours was idd een mooie stad met voor ons goede herinneringen. goed om het via jullie weer een beetje te beleven