Vrije dag in Porto.

25 september 2018 - Vila Nova de Gaia, Portugal

Vandaag kan iedereen de dag op zijn eigen manier invullen. Wij zijn vanmorgen met de fiets langs de kust naar Porto gereden. Je passeert dan het estuarium van de Douro, waar een reservaat is voor trekvogels. Verderop richting stad kom je langs de haven voor pleziervaartuigen, en de kade waar oude houten portschepen worden gerestaureerd.

Door nauwe straatjes en over trappen klommen we naar de Se, de 13e eeuwse als vestingkerk gebouwde kathedraal van Porto. Op het moment wordt deze gerestaureerd, dus het grootste deel van de kerk was afgesloten.

Langs de markthal, die nu een restaurant is, daalden we af naar de enige gotische kerk van Porto, de Sao Francisco. De kerk is uit de 14e eeuw, maar heeft een barok interieur, waarin ruim 200 kg goud is verwerkt. Bij de kerk hoort een museum, en eronder liggen de doden van de parochie in catacomben begraven.

De rest van de dag krijgen we goed om aan zee en in het zwembad. Morgen reizen we naar de laatste camping op Portugese bodem.