Alesund

8 juni 2017 - Ålesund, Noorwegen

Het is deze keer maar een korte rit naar de volgende camping. We passeren veel tunnels en een van de mooie hoge bruggen die fjorden en eilanden verbinden.
's Middags is er een uitstap met de bus naar Alesund. De houten stad brandde in 1904 volledig af en werd met steun van o.a. keizer Wilhelm II weer opgebouwd. Daardoor staan er veel Jugendstil huizen.
Op de heuvel Aksla stappen we uit de bus en dalen de 418 treden af van het uitzichtpunt naar de haven. In een parkje staat het beeld van de Noorman Rollo die heer van Normandie werd. Iedereen gaat de kleine stad op eigen houtje verkennen. Wij kiezen voor het Alesund Museum dat een compleet beeld geeft van de stad, aan de hand van vondsten uit de prehistorie, vikinggraven, opkomst van de visserij en uiteindelijk de brand van 1904 en wederopbouw.
Aan het eind van de middag brengt de bus ons weer naar de camping, waar we vanavond een typisch Noorse pot voorgeschoteld krijgen. Ik ben erg benieuwd!

1. René Janson:
    8 juni 2017
    In een van onze vorige reizen zijn wij ook in Alesund geweest. Bijzonder, al die Jugenstilhuizen.
    Geniet ze verder van jullie reis. Wij gaan nu naar Normandië en Bretagne met auto en caravan.
  2. Jacky:
    8 juni 2017
    Leuk! Hopelijk smaakt het Noorse eten!
  3. Frans Piets:
    9 juni 2017
    mooie bouwstijl smakelijk eten, gr Thea
  4. Onno Netscher:
    10 juni 2017
    Het gebouw in het midden van de foto, was het hotel waar wij hebben gelogeerd, op de bovenste etage een giga suite en met een terras van ongeveer 50 m2 en uitzicht naar de gekleurde gebouwen aan de overkant. Oude tijden herleven. veel plezier nog