Edinburgh

22 augustus 2016 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Het is wat druilerig als we vanmorgen met de stadsbus naar het centrum gaan. De meeste kampeerders gaan mee, onze reisleiders willen op hun vrije dag wel een korte rondleiding geven op de Royal Mile. Wij zijn hier al vaker geweest, dus ik heb een ander programma; we nemen afscheid van de anderen als we uitstappen.

Het is erg druk, vanwege het straatfestival, de Fringe. De zon schijnt alweer volop, als we na een cream tea op pad gaan. Langs goochelaars, koortjes, kleine toneelvoorstellingen en acrobaten komen we bij het Lady Stair's House, het museum van Burns, Scott en Stevenson.
Daarna gaan we ondergronds. The Real Mary Kings Close is een deel van de 16e eeuwse stad waar later bovenop werd gebouwd. Het is een kleine wijk die ondergronds nog steeds bestaat!

Aan de andere kant van de stad werd in de 18e eeuw een prachtige nieuwe wijk gebouwd. The Georgian House is ingericht alsof het 1810 is. Een beetje Jane Austen.

Al die cultuur, daar krijg je trek van. Tot slot een traditionele maaltijd in een gezellige pub in Rose Street. Noël kiest Fish and Chips, ik neem de haggis met neeps and tatties. Met een lokale cider. Langs een zon beschenen baai brengt de bus ons terug naar de camping.
Morgen de Taptoe!

1. Ineke Lageweg:
    22 augustus 2016
    Hoi Marleen en Noël,
    We genieten van jullie reisverhalen! Haggis, heerlijk vond ik het. En Edinburgh zie ik weer voor me, wij hebben vijftien jaar geleden een prachtige rondreis door Schotland gemaakt. Naast Moors Spanje de mooiste reis geweest. Veel plezier nog,
    Martin en Ineke
  2. Jacky:
    23 augustus 2016
    Leuk, Marleen! Wij zijn nu weer terug, we waren aan de Ostsee.(Dus weer alle plannen omgegooid!) Geniet van Schotland, ik kijk weer mee!
  3. René Janson:
    23 augustus 2016
    Wij zijn nog nooit in Schotland geweest. Het doet me goed om te lezen, dat zelfs daar wel eens de zon schijnt! De afgelopen dagen vertoonde het weerbeeld alleen maar regen en bewolking. Geniet van de taptoe, helemaal mijn stijl van muziek maken!
  4. Frans Piets:
    23 augustus 2016
    bedankt Marleen voor je spannend verhaal van de ondergrondse stad (wist ik niet) . In Schotland zijn we niet geweest. Veel pleziet bij de taptoe, gr. Thea.
  5. Onno Netscher:
    24 augustus 2016
    Kan eindelijk weer eens zien wat er allemaal gebeurde met deze en gene, leuk weer. Tot later.