Evora

10 september 2018 - Évora, Portugal

Gisteravond hebben we nog even gekeken naar het paardenfestijn in het dorp, er waren nog wedstrijden en een paardenzegening. We aten in een restaurant dat verborgen was achter een garagedeur; het was helemaal ingericht voor paardenliefhebbers, en het was er druk en gezellig.

Vandaag reden we naar de Unesco Werelderfgoedstad Evora. Onderweg pauzeerden we in Santarem. Deze stad op een heuvel boven de Taag was al een Romeinse hoofdstad. In 1147 verdreven de Portugese koningen de moren en bouwden er een paleis. Op de plaats van dat paleis kwam in 1640 een kathedraal, die wij bezochten met het bijbehorende museum. Wat een overdaad aan goud en marmer! Wandelend door het centrum zie je nog meer mooie kerken, een park en omwalling.

Buiten Evora liggen de cromlech en menhir van Almendres. Het was een spannende rit over een hobbelige zandweg, de bergen in. Maar het was heel bijzonder om dit grootste megalitische monument van het Iberisch schiereiland te zien.

Morgen gaan we met een gids door Evora wandelen.