Wandelen door Evora.

11 september 2018 - Évora, Portugal

Met de fiets rijden we vanmorgen naar een van de stadspoorten in de buitenste omwalling. Verder gaat het te voet naar het plein van Geraldo Sem Pavor (zonder vrees), een middeleeuwse vogelvrijverklaarde, die de Moren uit de stad verdreef. Onze uitstekende Nederlandse gids toont ons Romeinse resten als de omwalling en baden, muren en een poort.

Van de Moorse tijd is nagenoeg niets overgebleven, maar uit de tijd na de reconquista is er genoeg te bewonderen. De kathedraal is grotendeels romaans, er hebben Fransen en Vlamingen aan gewerkt. Er is een mooi museum bij.

De Beenderkapel in de Franciscanerkerk is ook een bezoekje waard: hier is een kapel gedecoreerd met 5000 beenderen. Boven de deur staat geschreven: wij beenderen die hier liggen wachten op de uwe.

Vanaf het plein bij de Pousada (luxe staatsherberg) is de oude Moorse wijk te zien, en het 16e eeuwse aquaduct, dat gebouwd werd op een Romeins aquaduct.

Na een heerlijke lunch keren we terug naar de camping en het zwembad. Morgen een flinke rit naar Lagos, in het uiterste zuiden.

1. Petra:
    12 september 2018
    Je schrijft interessante verhalen zo hebben wij een goede indruk van de reis.
  2. Klaas en Liesbeth.:
    12 september 2018
    Kort maar krachtig. Op naar Lagos.
  3. Onno Netscher:
    14 september 2018
    Fraai weer, ik ging voor crematie maar vanaf nu misschien voor decoratie, je weet maar nooit.