Hattonchatel.

15 februari 2020 - Vigneulles-lès-Hattonchâtel, Frankrijk

Hoog op een afgeplatte heuveltop voorbij Metz ligt ook weer zo'n stille plek, die ik liefst geheim zou houden. Hier overnachten we bij een kasteel, dat werd gerestaureerd door de dochter van een rijke Amerikaanse zijdehandelaar, Belle Skinner.

Een negende eeuwse bisschop, Hatton, bouwde er een kerk voor een relikwie, dat hier zoals toen gebruikelijk was 'toevallig' werd gevonden.

Kapittelkerk, klooster en kasteel, evenals het kleine dorp dat erbij  ligt, werden zwaar beschadigd in de Eerste Wereldoorlog. Belle Skinner liet hier en ook in andere Franse dorpen veel herbouwen.

Het uitzicht vanaf de heuvel is heiig, maar fenomenaal. Je kunt tot ver voorbij het Lac de Madine kijken. We maken een wandeling in de februarizon over steile veldwegen.

1. Petra:
    15 februari 2020
    Fantastisch ik kan me voorstellen dat je dit geheim wilt houden. Maar dan heeft dat hotel ook geen klandizie meer. Hier was het vandaag ook lekker weer 15 gr wel veel wind. Morgen zou het weer gaan stormen.
  2. Jacky:
    15 februari 2020
    Wat mooi, geniet er van , veel plezier!
  3. Sanne:
    15 februari 2020
    Schitterend marleen! Wat een parels ontdekken jullie toch steeds. Je hebt Embla straks weer genoeg te vertellen 🤩
  4. Laurens en Atty:
    16 februari 2020
    Je moet er een neus voor hebben om dit allemaal te ontdekken, we genieten ervan. Goede reis verder.
  5. K en L Kleywegt:
    17 februari 2020
    Dat vraag ik me ook af, hoe vind je die plaatsjes. Prachtig