Montier-en-Der.

16 februari 2020 - Sens, Frankrijk

Vandaag leggen we een flink stuk af, omdat we morgen in Tours willen aankomen. De zon is aangenaam, en storm Dennis valt voorlopig mee.

Onderweg pauzeren we om te lunchen in de buurt van het Lac du Der, volgens de Fransen het oudste stuwmeer van Europa. De Der is een zacht glooiende streek met veel vakwerkhuizen, veelal in een charmante staat van verval die er toch leuk uitziet als de zon schijnt.

In Montier werd in 672 een abdij gebouwd. Het romaanse schip is indrukwekkend streng en sober. Dat komt deels omdat er veel vernield is tijdens de revolutie. Als je omhoog kijkt in het gotische koor zie je gebeeldhouwde koppen van monsters en woeste baardige mannen.

In 1803 liet Napoleon een hengstenstal bouwen op de plaats van de abdij. Dat is nog steeds een paardenbedrijf.

De parken van Montier zijn bekend om hun gietijzeren beelden en fonteinen uit de 19e eeuw.

We rijden verder tot een dorp in de buurt van Sens, waar we overnachten op een rustige camperplek.