Krka nationaal park

9 mei 2016 - Skradin, Kroatië

Gisteren, zondag, was een reisdag. We moesten zo'n 300 km afleggen naar de volgende camping in Kroatië, bij Skradin. We reden samen met camperaars Onno en Jeanne, en namen de snelweg die haast verlaten was. In de bergen onweerde het behoorlijk, maar voorbij Zadar scheen de zon.
De camping heet Marina, is klein maar heeft zelfs een zwembad en een prima restaurantje waar we 's avonds een heerlijke dorade aten.

Vandaag bezochten we met de twee busjes van de camping het nationale park Krka. Het is een enorm gebied en de campingbaas reed ons van de ene prachtige waterval naar de andere. Dit park is weer heel anders dan Plitvice en ook zeer de moeite waard.

Er werd een heerlijke lunch geserveerd bij een oude molen, met brood , kaas, prosciutto en lokale wijn. Natuurlijk met een aperitief van kersen dat voor een jolige stemming zorgde.
Het Servisch orthodoxe klooster van Sint Titos en de vroegchristelijke catacomben zagen we ' s middags, met de watervallen van Frans Jozef ( en Sissy) tot slot. Daar in de buurt liggen de ruïnes van het Romeinse fort Burnum.
Ook in het Krka park werden in de zeventiger jaren Karl May films opgenomen. Terwijl ik over canyons en meren uitkeek was ik weer even in de ban van mijn oude helden. De wijdse en woeste natuur kon gemakkelijk voor het wilde westen doorgaan.

Op een heel enkele plek zie je nog wel een monument of schutterskoepel om te herinneren aan de Balkanoorlog. Maar het het land lijkt vredig en hersteld. De bewoners die ik ernaar vroeg wilden er liever niet over praten.

Morgen vertrekken we naar Dubrovnik. Weer een beetje richting Albanië!

1. Frans Piets:
    9 mei 2016
    hoi Marleen, met veel intersse weer je reisverslag gelezen, heel interessant. Mooi. Ik zit weer bij Frans in de Molenhof. Hij gaat goed vooruit, kan alles zelf. Wij zijn naar de Tapijnkazerne gelopen en hebben op het terras gezeten, gezellig en een andere keer door het park gelopen wel met de rollator. Dat valt eningszins tegen. Het is toch heel anders buiten of binnen. Gr. Frans en Thea, ook aan Noel.