Oradour-sur-Glane

29 augustus 2018 - Bloedbad van Oradour-sur-Glane, Frankrijk

Vannacht heeft het geonweerd; het is nu een stuk koeler dan gisteren. We rijden naar Oradour-sur-Glane, bij Limoges. Op 10 juni 1944 werd dit dorp omsingeld door de tweede SS pantserdivisie. De Duitsers waren onderweg naar de landingsstranden in Normandië, om de geallieerden tegen te houden. Deze divisie had in Rusland gevochten, en had routine in het uitmoorden van hele dorpen.

Er ontsnapten die dag maar zes mensen van de meer dan 600 inwoners. Het is niet te geloven dat mensen elkaar dit aan kunnen doen. Direct na de oorlog bezocht Charles de Gaulle de ruïnes, en besliste dat deze plek een monument moest worden.

Via een ondergronds museum en een tunnel kom je in het dorp, waar het heel stil is, al lopen er veel toeristen.  Het is er altragisch en indrukwekkend. Een spookdorp, waar alleen stenen, autowrakken en naaimachines achterbleven.

De dag eindigt prettig in het gezelschap van Engelse vrienden, zij zijn ook met de camper in Frankrijk en we konden elkaar op de camperplek treffen.