Sarlat-la-Canéda.

30 augustus 2018 - Badefols-sur-Dordogne, Frankrijk

Op onze route naar het zuidwesten koos ik vandaag voor een pauze in Sarlat, in de Périgord. In de hoogzomer is het er heel druk, dat is niet ten onrechte, want Sarlat heeft de meeste monumenten per vierkante kilometer van Europa.

Sarlat dankt zijn rijkdom aan de privileges die het kreeg omdat het de koning trouw bleef in de Honderdjarige Oorlog. Er zijn veel 13e en 14e eeuwse huizen in gele zandsteen, rijk versierde kozijnen en met leisteen gedekte daken. Smalle stegen, trappen en bogen leiden naar intieme pleintjes met gezellige terrassen.

Er is een kathedraal van de heilige Sacerdos, daarnaast liggen een  prachtig bisschoppelijk paleis, een kloosterkapel en een toren met een zg. lantaarn: een licht dat werd aangestoken als er een dodelijke ziekte als de pest heerste.

Langs de Dordogne, die hier al een echte rivier wordt, reden we naar onze overnachtingsplek in Badefols, een piepklein dorp waar de mensen leven van truffels en foie gras, zoals overal in de Périgord.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Saskia:
    31 augustus 2018
    mooi hoor!!
    groetjes!
  2. Onno Netscher:
    2 september 2018
    Wíj zijn hier enkele jaren geleden ook geweest, een leuke plaats met een redelijk aantal bezienswaardigheden. Wat bijzonder was, was de temperatuur. 'snachts rond het vriespunt en overdag 30 graden. Groetjes maar weer
  3. Klaas en Liesbeth.:
    6 september 2018
    Hoi Noel en Marleen, vandaag ga ik er eens goed voor zitten om jullie verhalen en foto,s te lezen en te zien. Goeie reis groetjes van ons.