Orihuela

22 februari 2019 - Crevillent, Spanje

Een busexcursie naar Orihuela vandaag, een oude stad met een palmentuin. Door het centrum stroomt de Rio Segura, en ruïnes van een kasteel kijken vanaf een berg op de stad neer.

De gids leidde ons rond door het Dominicanenklooster, dat ooit een universiteit was. Er is nu nog  een basisschool in gevestigd. We zagen twee kloostergangen, een met tuin en een geplaveid met keitjes. De achttiende eeuwse kerk is er een met veel goud en stucwerk. Orihuela is er trots op dat het een bisschopsstad is. Ieder jaar worden er Paasoptochten gehouden. Er zijn ook feestdagen waarbij de overwinning op de Moren wordt uitgebeeld met een stoet.

We wandelden naar het Palacio de Tudemir (1755), waar we lunchten, en vervolgens bracht de bus ons naar een uitzichtpunt boven de stad.

Als afsluiting van de dag bezochten we een bodega bij Elche. Deze was beslist anders dan de wijnproeverijen die ik al heb meegemaakt. Het is een zeer klein familiebedrijf, waar op ambachtelijke wijze wordt gewerkt. De familie had voor heerlijke begeleidende hapjes gezorgd en telkens werden de glazen helemaal gevuld. Iedereen keerde tevreden en wat soezerig terug op de camping.

1. Bas en Gisela Bouwman:
    22 februari 2019
    Wat een leuke dag hadden jullie .
    Ik vind het uitspreken van de naam Orihuela altijd zo sensueel klinken. Een beetje zwoel.....! Als we in de winter naar Puerto de Mazarrón rijden komen we dit naambord altijd tegen. Dan kan ik het niet laten om het even uit te spreken !!!