Potes.

5 oktober 2018 - Mieses, Spanje

Vandaag verkennen we Potes te voet, er is veel te zien en in de zon ziet het er allemaal leuk uit. Er zijn verschillende middeleeuwse torens; de Infantadotoren valt het meest op, hij kan ook beklommen worden voor een mooi uitzicht. Veel huizen dragen het blazoen van de adellijke families die ooit de eigenaars waren. De Solanawijk is speciaal aantrekkelijk; veel bloemen, goed verzorgde geveltjes en kronkelige straatjes.

Er zijn genoeg restaurants waar je lekker kunt eten, met lokale cider erbij. Voor de liefhebbers is er ook nog een likeur uit de streek.

Er zijn tal van wandelingen die je hier kunt maken, of met een kabelbaan de bergen in. De rust op de camping is ook heerlijk. Ik kies ervoor om bergop te wandelen naar het klooster van Santo Toribio de Liebana. Het dateert uit de Visigotische tijd, al zijn de oudste delen nu romaans. Er wordt een reliek vereerd van het Ware Kruis, er komen uit heel Spanje pelgrims naar toe.

Morgen komen we weer uit op de camping waar onze reis met NKC begon: Zarautz.