Tordesillas

5 september 2018 - Tordesillas, Spanje

Onze eerste halte vandaag was in Castrojeriz, ooit een belangrijke plaats voor pelgrims op weg naar Santiago. Nu is het een vervallen, slaperig dorp, maar tussen de oude huizen is nog hier en daar de grandeur te herkennen aan een wapenschild of zuil. Een ingestorte kerk (1755, de aardbeving die Lissabon verwoestte) is nu een herberg.

In Astudillo lunchten we op een gezellig plein met arcaden. Er is een mooie, deels romaanse kerk gewijd aan St Eugenia, en de ruïne van een kasteel ligt tegen een heuvel. Rond die ruïne zie je tal van schoorstenen uit de grond steken: hier bevinden zich grotwoningen. Een enkele is nog bewoond.

De camping ligt op loopafstand van Tordesillas. Er liggen een aantal kerken, die zoals gebruikelijk gesloten zijn, maar wij komen voor het klooster van Santa Clara, en gelukkig kunnen we daar vanaf 4 uur binnen,  met een Spaanse rondleiding. Hier woonde de minnares van Pedro de Wrede. Uit heimwee naar het zuiden liet zij het met moorse motieven versieren. Johanna, de Waanzinnige genaamd, werd hier 46 jaar opgesloten na de dood van haar man. Het klooster is een combinatie van overdadig goud en strenge muren met tralies.

Morgen gaan we over de grens met Portugal.