Achíllion en Paleokastrítsa

30 mei 2016 - Corfu, Griekenland

Veel mensen kennen de scènes in de Sissy-film waarin de keizerin voor haar gezondheid moet reizen en op Corfu terecht komt. Het bevalt haar daar zo goed dat zij er een kasteel laat bouwen dat zij Achíllion noemt, naar haar favoriete held uit de Griekse mythologie.
Vandaag bezoeken wij dit kasteel met een gids die Nederlands spreekt : Helena.
Zij loopt met ons door de zalen waar nog veel meubels, schilderijen en beelden staan die Sissy persoonlijk heeft uitgezocht.
Ook de tuin is prachtig, hoog boven de zee met een geweldig uitzicht. Hier staat het beeld van de stervende Achilles, een eindje van de kolos die keizer Wilhelm II liet plaatsen: de triomferende Achilles.
De hoofdstad, die ook Kerkyra wordt genoemd, lijkt eerder Venetiaans dan Grieks. De bus rijdt er langs en Helena wijst enkele belangrijke monumenten aan.
Waar je ook komt op Corfu, je ziet zoveel moois aan baaien en bergen, zee, bomen en bloemen.De koffiepauze is bij het leuke Muizeneiland, waar je het opstijgen en landen van vliegtuigen kunt gadeslaan op de korte landingsbaan van Corfu, toch even spannend.
Dan gaan we naar Paleokastrítsa, een dorp dat bekend is sinds Homerus, omdat Odysseus hier Nausicaa ontmoette. We maken er een boottocht langs de kust. Wat kan ik ervan zeggen zonder in herhaling te vallen? Woeste rotsen en grotten waar kleurige visjes zwemmen in turkoois water.
We blijven kijken en foto's maken.
Na een heerlijke lunch klimt de bus omhoog naar een klooster waar Maria wordt vereerd, er is een icoon waar bossen ex-voto's hangen. Terwijl Helena ons uitleg geeft over de kerk komen er jonge en oude Grieken die eerbiedig een kopie van de icoon kussen en hun verzoek doen aan de heilige.
De laatste fotostop is heel hoog in de bergen boven Paleokastrítsa: Bella Vista. We genieten een poosje en rijden terug naar de camping.
Dit keer moeten de beelden meer zeggen dan woorden. Wat is dit een mooi eiland!

1. Jacky:
    30 mei 2016
    Mooi, en zo veel bomen en planten!
  2. Onno Netscher:
    31 mei 2016
    inderdaad, wat valt er nog te zeggen