Alvito.

25 februari 2020 - Alvito, Portugal

Gisteren zagen we op de camping veel blauwe eksters, die houden van de steeneik. Vandaag zagen we ook  veel kurkeiken onderweg,  die hier gedijen in de warmte. Onder de bomen is het gras nog zo groen en bespikkeld met bloemen. Koeien en schapen grazen op hun gemak.

Portugal exporteert nog steeds massaal kurk. De Portugees houdt dan ook niet van wijn met een schroefdop.

De schors wordt verwijderd met een bijl door vaklieden. Met witte verf wordt het jaartal van de laatste oogst op de boom gekalkt. Pas na vijfentwintig jaar is de eerste oogst, die niet gebruikt kan worden. Daarna oogst men elke acht jaar. De bomen zijn beschermd sinds de veertiende eeuw, en mogen niet gekapt worden.

We passeren onderweg twee mooie vestingsteden. Elvas, met hoekige bastions en ravelijnen, en een aquaduct om de stad van water te voorzien.

Estermoz, met muren, torens en huizen van marmer. De stad is na Carrara de grootste exporteur van het witte goud.

Evora is een bezienswaardigheid, morgen is er een excursie met de bus.

Nu kamperen we aan een stuwmeer in een groot vogelreservaat. Hier zitten ijsvogels, de hop, bijeneter en grote trap.

1. Bas en Gisela Bouwman:
    25 februari 2020
    Wat heerlijk om zo in de natuur te kamperen.
    Met zoveel bloemen en vogels dichtbij.
    Wij genieten er hier ook van in Puerto de Mazarròn. Elke wandeling weer!
    De geelgors zingt ons dagelijks toe in de WiFi mast en een roodborstje zit in de sinaasappelboom naast de camper tijdens het ontbijt !
    Helaas moeten we alweer snel terug naar Nederland. Op 8 maart vertrekken we weer.
    Groetjes!
  2. Marleen van der Drift:
    26 februari 2020
    Goede thuisreis, leuk dat jullie weer meelezen!
  3. Petra:
    25 februari 2020
    Mooi Marleen om zo in de natuur te zitten, daarbij nog een lekker zonnetje. Dat is echt vakantie
  4. K en L Kleywegt:
    27 februari 2020
    Geweldig.
  5. Onno Netscher:
    10 maart 2020
    Heel fijn allemaal en een prettige omgeving