Dubrovnik

11 mei 2016 - Dubrovnik, Kroatië

Vanaf de camping Solitudo is Dubrovnik met de bus gemakkelijk te bereiken. De laatste halte is voor de beroemde stadsmuren. Deze imponerende versterkingen zijn aan de landzijde zes meter dik! Helaas hielp dat niet tijdens de oorlog in 1991 toen de stad vanaf de berg door de Serviërs werd gebombardeerd. Alles is gerestaureerd, alleen sommige daken zien er nog wat nieuw uit.

Lord Byron woonde een tijdje in de stad, die altijd een levendige haven was. De straten zijn geplaveid met marmer. Prachtige gebouwen getuigen van een rijk verleden, zoals het Franciscaner klooster, de OLV Hemelvaartkerk, het paleis van de Rector en de Onofriofontein.
In een smalle zijstraat is het huis van een kunstenaar behangen met foto's van de brand tijdens de bombardementen.

Op het grote plein bij de klokkentoren was een muziekvoorstelling, en bij de Onofriofontein zong een a capellagroep traditionele liederen. Heel mooi!

Ook leuk voor de liefhebbers van Game of Thrones : dit is Kings Landing, de hoofdstad van Westeros.

Voor wie alles nog eens van bovenaf wil bekijken : er is een kabelbaan naar de berg boven de stad. Wij deden dit vandaag niet omdat het weer wat minder was: flinke wind en druilerig.
Eenmaal terug op de camping werd het wat beter en heb ik nog even in zee gezwommen, voor de routebespreking.
Vanavond hebben we gezellig uit gegeten ter ere van mijn verjaardag : een perfecte dag!

1. Saskia:
    12 mei 2016
    Oh cool, Kingslanding... Mooi! Lijkt er inderdaad op!