El Cid in het kort.

17 maart 2019 - Peñíscola, Spanje

Morgen is alweer de laatste dag van deze reis. Vandaag was er nog een lange fietstocht, maar ik ben nog een keer naar het stadje gewandeld, dat blijft fascinerend.

Zoals beloofd nog een korte samenvatting van het verhaal over de Spaanse held El Cid. Hij heette eigenlijk Rodrigo Diaz de Vivar, en werd geboren in de buurt van Burgos, in 1040. Hij groeide op in het gezin van koning Ferdinand I, en diens zoon Sancho was zijn beste vriend. Na de dood van Ferdinand ontstond er een oorlog tussen diens kinderen. Sancho won, maar werd vermoord, en Rodrigo beschuldigde Alfonso. Dat bleef deze hem steeds kwalijk nemen. Uiteindelijk had Alfonso Rodrigo toch nodig om tegen de Moren te strijden.

Soms vocht Rodrigo, ofwel El Cid (de heer), voor, soms tegen de Moren. Degene die zijn manschappen betaalde bepaalde de strijd.

De laatste jaren van zijn leven was hij heer van Valencia. Hij stierf in 1099. Hij ligt samen met zijn vrouw Jimena begraven in de kathedraal van Burgos.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacky:
    18 maart 2019
    Ik heb weer genoten van de leuke verhalen en prachtige foto´s.
    Heel veel plezier verder en geniet van de zon!!