Hanzemuseum

17 juni 2017 - Bergen, Noorwegen

Om nog meer van Bergen te zien namen we vanmorgen op eigen gelegenheid de stadsbus en trein naar het centrum. Er is een muziekfestival in de stad, waardoor o a. de Hakonshallen gesloten is. We konden wel de Rosenkrantztoren bezichtigen.
Een ouder gebouw werd in 1560 verbouwd tot woning voor de gouverneur. Binnen klim je van de kerkers tot op het dak over steile trappen. In de vertrekken wordt uitleg gegeven over heksenprocessen, zeeslagen(1665, Nederland tegen Engeland ), en koning Magnus die een landelijke wet uitvaardigde om armen en zieken te steunen.
In het Hanzemuseum liepen we door originele donkere vertrekken (kaarsen verboden )waar je de stokvis kon ruiken. Kamers met bedstee en geheime trappen; scheve vloeren en muren. Verderop in de Schotstuene waren de ontvangstruimten en keuken: alleen daar was het warm in de winter. Er mocht verder nergens worden gestookt wegens brandgevaar.
De oude Mariakerk was gesloten, maar we mochten heel even om de hoek kijken naar het retabel dat door de Hanze werd geschonken.
Er is nog veel meer te zien in Bergen, maar morgen vertrekken we weer naar een andere plek.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. K en L Kleywegt:
    17 juni 2017
    Weer een mooie reportage Marleen en mooie foto,s gr je Buurtjes
  2. Onno Netscher:
    18 juni 2017
    Het blijft interessant Noorwegen en jij zorgt er voor dat ik het allemaal (al is allemaal overdreven omdat ik niet alles heb gezien waar jullie zijn geweest) nog een keer mag herbeleven. Dank hiervoor
  3. Frans Piets:
    18 juni 2017
    PRACHTIGE FOTO''S MARLEEN EN EEN MOOI VERSLAG, DANK DAAR VOOR, GR tHEA.