Naar Kinsarvik

18 juni 2017 - Kinsarvik, Noorwegen

Na de Geirangerfjord en de Sognefjord rijden we nu richting Hardangerfjord. Er gaat behalve de gewone weg ook een toeristische route heen; soms wel wat smal maar adembenemend mooi. We komen door bossen, langs rivieren en stroomversnellingen. Schuimende watervallen storten in de diepte. Bij de Steindalsfossen is een pad waarover je achter langs de waterval kunt lopen.
Langs de fjord is de weg soms heel smal, en bochtig. Er zijn uitwijkplaatsen waar je aan de kant kunt als je een tegenligger hebt. Natuurlijk ontbreken de tunnels niet, oud en heel donker of futurisch (dan is de tol ook pittig). Het uitzicht over de fjord is fenomenaal.
Wij rijden een stukje voorbij Eidfjord om het natuurcentrum daar te bezoeken. Ook hier is er een panoramafilm van Ivo Caprese, waarbij je het gevoel hebt over de Hardangervidda te vliegen. In het museum kom je van alles te weten over rendieren, lemmingen, sneeuwhazen. Ook het leven van de mensen hier in vroeger tijden wordt uitgebeeld.
Morgen willen we een stukje de hoogvlakte op.