Hardangervidda

19 juni 2017 - Kinsarvik, Noorwegen

Vanmorgen gaan we terug naar Eidfjord, om van daaruit de hoogvlakte op te rijden. De gletsjers hebben de bergen hier soms loodrecht afgesleten, dat maakt het landschap woest en ongelooflijk mooi. We klimmen langs de rivier de Bjoreia, die over de rotsen schuimt. Af en toe passeren we de oude weg met smalle bruggen uit 1900. Je kunt er nu over wandelen en fietsen. De weg voor de auto's is gemoderniseerd met tunnels die zo kronkelen dat je je in een slakkenhuis waant.
Natuurlijk nemen we de tijd om de Voringsfossen te bewonderen, een spectaculaire waterval die 182 m recht omlaag stort.
We vervolgen de weg langs skihutten en een stuwdam. Op de woeste hoogvlakte maken we een wandeling.
Op de terugweg stoppen we nog in het Mabodal, bij de verlaten boerderijen. Met uitzondering van de eeuwen na de pest woonden hier steeds mensen, sinds de prehistorie. Wat een hard bestaan leidden zij! De laatste bewoonster stierf in 1967.

1. Marja:
    19 juni 2017
    Oh geweldig dat jullie wel naar de Hardangervidda hebben kunnen gaan. Onwerkelijk en betoverend mooi vind ik dat gebied, die grillige en verlaten vlakverdeling van zwart en wit overal, graniet en sneeuw èn flinke stukken bergkristal. Wat is dat scherp hè onder je schoenen. Soms staan er schapen te schuilen in de tunnels. Als bestuurder schrik je je dan wel te pletter. Of zijn die schapen op zulke plekken nu verleden tijd? Zijn die berghutten nog hier en daar langs de weg?, met een knikkerzakje aan de deur, om wat geld in achter te laten als je er gebruik van hebt gemaakt.
    Ga door met jouw verslagen, het is ontzettend leuk om te lezen. Goeie reis, liefs
  2. Onno Netscher:
    20 juni 2017
    Geweldig mooi weer, het blijft zo tot het einde
  3. Frans Piets:
    20 juni 2017
    mooi foto.s dank je wel Marleen.
  4. K en L Kleywegt:
    20 juni 2017
    Marleen we hebben genoten van je mooie verhaaltjes, ik geloof ook dat jullie zo,n beetje alles hebben gezien wat maar te bezichtigen was. Dank je wel. Ook Nowel natuurlijk want jij bent de gene die Marleen overal naar toe heeft gereden. Dank.