Jorpeland

20 juni 2017 - Jørpeland, Noorwegen

Dit was een behoorlijke rit van 240 km vandaag, over deels smalle en bochtige wegen. We zijn er nu wel handig in; uitwijken of een stukje achteruit rijden als je een vrachtauto tegen komt, het hoort er allemaal bij. Door wegwerkzaamheden moest iedereen in blokken rijden. De wachttijd was weer goed om koffie te zetten. De Noren pakken alles groots aan, hele bergwanden worden weggeboord.
De Ryffylkeweg (13)verrast met het ene prachtige vergezicht na het andere.
Er waren weer goede tips van onze reisleiders om te stoppen.
De tweelingwaterval of Latefossen: hier vallen uit een bergmeer twee enorme stromen zo'n 165 m omlaag.
In Sand kun je in de Zalmstudio vissen stroomopwaarts zien zwemmen. Het is nog te vroeg voor zalmen, maar wij zagen zeeforellen.
Bij Ardal zagen we de grafheuvels uit de IJzertijd, en in Sollbak tenslotte bewonderden we de rotstekeningen van Helleristningen. Het zijn vooral boten, spiralen en cirkels. Ze zouden uit de late Bronstijd stammen.
Morgen gaan we in alle vroegte de Preikestolen op!