Naar Lillehammee.

4 juni 2017 - Lillehammer, Noorwegen

Een reisdag met veel regen, deels langs de oude pelgrimsroute naar Trondheim, waar koning Olav de heilige is begraven. We passeren prachtige meren en bossen. Tegen de hellingen liggen houten huizen in alle tinten : zwart, wit, oker en ossenbloed.
We passeren het eilandje Utoya, en staan in gedachten even stil bij het bloedbad van 2011. Een tip van de reisleiders brengt ons naar Jevnaker, waar al sinds 1762 een glasfabriek staat. We gaan binnen in het museum en volgen vanaf een kleine tribune het hele proces van draaien en blazen van een schaal.
In Granavollen lieten twee zussen in de 12e eeuw de Sosterkerken bouwen. Hoewel de meeste oude kerken langs de weg van hout zijn, zijn deze van natuursteen. Op het kerkhof staat een runensteen, met uitleg op het bord ernaast.
In Gjovik passeren we de Fjellhal, die voor de Winterspelen uit de rotsen werd gehouwen.
Uiteindelijk bereiken we Lillehammer aan het reusachtige Mjosameer. De wolken trekken op en het wordt droog. De Noren op de camping rollen de barbecue naar buiten. Het is hier tenslotte zomer!

1. Frans Piets:
    5 juni 2017
    Hoi Marleen en Noel, prachtige foto's en een mooi verhaal, we kijken uit naar het vervolg. gr Frans en Thea.
  2. Onno Netscher:
    5 juni 2017
    Leuk weer en dan bedoel ik niet het weer,want je hebt al vertelt dat dat vrij triest was, maar je verhalen. Het moet daar ook een heel gezonde omgeving zijn, als deze kerk er al sinds de 12e eeuw staat en ik zie hoe weinig graven er zijn, maar eerlijkheidshalve heb ik geen idee wat er op de runensteen staat, dat kun je mij in een later stadium nog wel eens vertellen. fijne reis verder.