Oslo

3 juni 2017 - Oslo, Noorwegen

Er is veel te zien in Oslo, dus dit wordt een drukke dag. Met een bus en een Vlaamse gids die hier al jaren woont gaan we een aantal hoogtepunten bezoeken. Aan de rand van de stad ligt het Vigelandpark, met 212 beelden van mensen, jong en oud, langs lanen met bloeiende seringen en grote fonteinen.
De bus brengt ons dan naar Holmenkollen, waar de skischans staat. Er staat een hele rij jongelui die in een tuigje van de schans zoeven, voor die kick betalen ze 60 Euro per keer. Er is ook een parcours en stadion voor langlaufers, die nu trainen op asfalt.
Wij drinken er koffie en bewonderen het uitzicht over de baai van Oslo.
We maken nog een fotostop bij het operahuis, dat als een gletsjers half in het water ligt. Het is bijzonder dat je over het dak kunt wandelen. Daar horen we van alle kanten muziek : het lijkt feest in de stad. Overal zijn terrasjes met live muziek.
We maken nog een stadswandeling met Hilde langs bezienswaardigheden en daarna gaat ieder zijn eigen weg. Wij gaan kijken naar het wisselen van de wacht bij het koninklijk paleis, en daarna bezoeken we de vesting met een audioguide. Als bonus zien we daar nog een stukje repetitie van Peer Gynt. Morgen naar Lillehammer.

1. Frans Piets:
    4 juni 2017
    weer bedaank veur de sjoen foto's en ut reisverslaag. Gr. Thea. en Frans.
  2. Onno Netscher:
    5 juni 2017
    Mooi, het Vigelandpark, zijn wij ook geweest. De schans en het dak hebben wij maar overgeslagen. goede reis verder