Reykjavik.

13 augustus 2018 - Suðurland, IJsland

De zon scheen heerlijk vanmorgen, dus na een geïmproviseerd ontbijt samen met de Franse gasten was ik al om 7 uur op pad naar het centrum. Ik liep langs de baai en vond al gauw een winkel waar ik een broodje met gerookt lamsvlees kocht, een IJslandse specialiteit. Op mijn wandeling passeerde ik af en toe een standbeeld van woest kijkende vikingen. Nietig tussen moderne architectuur en hoogbouw stond daar het Höfdi, waar Reagan en Gorbatsjov hun ontmoeting hadden in 1986. Richting Harpa, het moderne theater, kom je nog langs de sculptuur die een vikingboot voorstelt.

Ik kwam ogen tekort in het nationaal museum, waar bijzondere vondsten uit de kolonistentijd worden bewaard, oude christelijke kunst, huisraad, boten, zadels en nog veel meer.

Natuurlijk heb ik de verplichte foto van bovenaf de Halgrimskerk gemaakt. Deze kerk is door vader en zoon gebouwd in ruim 50 jaar; zij lieten zich inspireren door basaltzuilen.

's Middags wilde ik de originele manuscripten bekijken van het boek der kolonisten, en van de Edda. Helaas kwam ik door de aanwijzingen van de VVV assistente terecht bij een verkeerd museum, maar ik heb nu wel heel Reykjavik gezien vanuit de bus.

Inmiddels is iedereen gearriveerd, twee koffers nog niet, maar we gaan alles delen met de slachtoffers.

We zijn onderweg naar Skálalot, de plaats waar we gaan paardrijden. Het is een prachtige tocht door een uniek landschap.

We zijn erg benieuwd naar de paarden!!

1. Kelly:
    13 augustus 2018
    Oh wat te gek dit allemaal! Heerlijk om zo mee te kunnen (be)leven. Heel veel (rij) plezier en groetjes aan de rest! 😘
  2. Frans Piets:
    14 augustus 2018
    prachtige beschrijving Marleen, veel plezier.
  3. Klaas en Liesbeth.:
    14 augustus 2018
    Hoy Marleen, ben je alleen op reis deze keer?
    Wij zijn dit jaar helemaal niet weggeweest i.v.m komst de kinders uit N.Z. Afgelopen week opgepast op onze jongste van 6 jaar, het was leuk maar ook vermoeiend, wij zijn dit helemaal niet gewend en moesten echt ontdekken hoe haar karakter, eetgewoontes, slaapgewoontes, natuurlijk hadden we dat wel van onze dochter gehoord, maar ja nu was ze alleen met ons.
    Maar het is gewoon een lieverd met een eigen willetje.
    Fijne reis verder groetjes van Klaas en Liesbeth.