Stavanger

22 juni 2017 - Stavanger, Noorwegen

Wat een geluk hadden wij gisteren tijdens de beklimming van de Preikestolen! De hele dag was het prachtig weer, maar vandaag regent het. Voor een stadsbezoek is dat niet zo erg.
De veerboot brengt ons naar Stavanger, en daar beginnen we met een stadswandeling die geleid wordt door Bram en Mariet.
De stad werd groot dankzij visconserven en later olie. Er zijn dan ook interessante musea voor de liefhebbers: olie, zeevaart, conserven.
Het oude centrum heeft ook hier de karakteristieke smalle straatjes en houten huizen. Er heeft natuurlijk door de eeuwen vaak brand gewoed, een toren met uitkijkpost moest een brand snel ontdekken.
In het oude wijkje drinken we koffie in een authentiek arbeidershuisje; het is met veel liefde origineel ingericht.
Tot slot bezoeken we de prachtige kathedraal, met een romaans schip uit 1100. Het gotische koor dateert van 1272. Er is een barokke preekstoel, vervaardigd door een Schotse beeldhouwer, die ook de schitterende gedenktekens maakte voor belangrijke burgers. Morgen rijden we naar Kristiansand, naar de haven.

1. Frans Piets:
    22 juni 2017
    geweldig mooie foto van dat steile straatje. Thea
  2. Onno Netscher:
    23 juni 2017
    Mooi straatje in Stavanger, daar zijn wij niet geweest. Altijd leuk weer nieuwe dingen te zien.