Tordesillas.

23 februari 2020 - Tordesillas, Spanje

Wij genieten vandaag van een zonnige rustdag in Tordesillas, na een lange rit gisteren door Baskenland, Navarra en Castilie. Op de terugreis hopen we wat meer tijd in de Pyreneeën te besteden. Het is een heel ander gebied dan de Alpen; met duistere wouden die nog bevolkt lijken door mythische wezens.

Het vlakkere Castilie is is groen van jong graan: kilometers en kilometers. Dit gebied ligt boven de  zevenhonderd meter, en ook op de camping vriest het nog 's nachts, terwijl het nu alweer twintig graden is.

Op een heuvel boven de Duero, de Gouden Rivier die in Portugal Douro heet, ligt Tordesillas. In 1496 werd hier het verdrag van Tordesillas getekend, waarbij de Nieuwe Wereld verdeeld werd tussen Portugal en Castilie.

In deze stad sleet Johanna de Waanzinnige haar leven in een klooster. In haar jeugd wordt ze beschreven als intelligent en leergierig. Ze trouwde met Philips de Schone, op wie ze dolverliefd was. Het paar kreeg zes kinderen, die over de grote vorstenhuizen van Europa verdeeld werden.

Johanna was radeloos toen Philips jong stierf. Zij zou de kist steeds bij zich houden en tot het dode lichaam spreken. In hoeverre dit helemaal klopt, of een politiek spel was om Johanna uit te sluiten van de regering vraagt men zich nu pas af. Haar vader en zoon Karel V deden er alles aan, samen met hoge geestelijken, om haar voorgoed op te sluiten. Zij leefde hier uiteindelijk zesenveertig jaar.

Het klooster is nu een museum, dat men kan bezoeken met een rondleiding in het Spaans.

1. Petra:
    23 februari 2020
    Mooie foto's. Gaat het iets beter met je knie?
  2. Marleen van der Drift:
    23 februari 2020
    Deze week even rustig aan doen, ik ken het stadje van een vorige keer. Ik heb Noël foto's laten maken, en vertel het verhaal uit mijn herinnering.
  3. Wilhelmien Bovy:
    24 februari 2020
    Mooie reisverhalen weer! Mooie fotoos! Hoop dat je knie snel beter gaat voelen!gr Wilhelmien
  4. Jacky:
    24 februari 2020
    Mooie foto´s en een interessant verhaal! Beterschap, Marleen!
  5. K en L Kleywegt:
    24 februari 2020
    Ondanks je knie, genoten van je verhaal, fijn dat je nog zo,n goed geheugen hebt Marleen.
  6. Onno Netscher:
    10 maart 2020
    Tordesillas heb ik ook nog goede herinneringen aan o.a. een wijnproeverij en daarna een van de terrasjes op het plein, heerleijk om dit allemaal weer te mogen meebeleven.